,

Wat is het 5S-model en hoe werkt het?

Het 5S-model is een eenvoudige methode om uw werkplek te organiseren en schoon te houden. Het model bestaat uit vijf stappen en is universeel toepasbaar, ongeacht welk bedrijf u hebt of in welke sector u werkzaam bent. Op deze pagina ontdekt u hoe u het 5S-model toepast op uw eigen werkplek.

Wat is het 5S-model?

Het 5S-model is een organisatiemethode uit Japan en maakt onderdeel uit van ‘lean manufacturing’, een managementfilosofie die gericht is op het minimaliseren van verspilling en het efficiënter maken van productieprocessen. Met het 5S-model kunt u uw werkplek aan de hand van vijf stappen organiseren en reinigen. Dat geldt voor kantoren, maar ook voor bedrijfsruimten en magazijnen.

De vijf stappen van het 5S-model

De vijf stappen van het 5S-model zijn als volgt: scheiden, schikken, schoonmaken, standaardiseren en standhouden. Van origine worden hier Japanse termen voor gebruikt: seiri (整理), seiton (整頓), seisō (清掃), seiketsu (清潔) en shitsuke (躾).

5s-model

1. Scheiden (seiri)

Scheiden is de eerste stap in het 5S-model. Tijdens deze stap brengt u in kaart welke spullen er op de werkplek liggen en maakt u een scheiding tussen spullen die noodzakelijk zijn en spullen die overbodig zijn. Het doel is om alle niet-noodzakelijke spullen uit de werkplek te verwijderen.

2. Schikken (seiton)

Schikken (ook wel sorteren genoemd) is de tweede stap in het 5S-model. Tijdens het schikken geeft u de overgebleven spullen een vaste plek in uw kantoor of bedrijfsruimte. Het is in deze stap essentieel dat u de spullen na gebruik altijd op deze vaste plek opbergt. Hierdoor raakt u niets kwijt en kunt u snel en efficiënt werken.

3. Schoonmaken (seisō)

Schoonmaken is de derde stap in het 5S-model. Een schone werkplek biedt veel voordelen. Allereerst ben je op een schone en opgeruimde werkplek een stuk productiever. Ook neemt de kans op ziekteverzuim af, want door uw bedrijfspand goed te reinigen, krijgen bacteriën en virussen minder kans om zich te verspreiden. Dit is zeker in het griepseizoen essentieel.

4. Standaardiseren (seiketsu)

Standaardiseren is de vierde stap in het 5S-model. Het doel van standaardisering is om de eerste drie stappen van het model in regels en procedures vast te leggen, zodat hier structureel gebruik van wordt gemaakt. Hiermee voorkomt u dat u vroeg of laat weer in oude gewoontes vervalt. Wanneer u in een team werkt, is het essentieel dat u deze regels en procedures richting uw teamleden communiceert.

5. Standhouden (shitsuke)

Standhouden (ook wel systematiseren genoemd) is de vijfde en laatste stap in het 5S-model. Met standhouden wordt bedoeld dat u op vaste tijden controleert of de procedures rondom het 5S-model correct worden toegepast. Hiermee voorkomt u dat de klad erin komt of dat de regels in vergetelheid raken. Deze laatste stap wordt ook wel geduid met de term.

kantoormedewerkers 5s-model

Wat zijn de voordelen van de 5S-methode voor uw bedrijf?

Het 5S-model biedt talloze voordelen voor uw bedrijf. Op gebied van productiviteit en efficiëntie, maar ook op het gebied van hygiëne en ziektepreventie. Hieronder vindt u een overzicht van de grootste voordelen:

  • U verhoogt uw productiviteit - Dankzij een goed georganiseerde werkplek stroomlijnt u uw arbeidsprocessen en minimaliseert u verspilling. U laat niets meer aan het toeval over en weet precies waar uw spullen zich bevinden. Hierdoor maakt u efficiënter gebruik van uw tijd en middelen.

  • De kwaliteit van uw werk neemt toe - Door uw arbeidsprocessen te standaardiseren, verkleint u de kans op fouten en houdt u meer tijd over. De kwaliteit van uw werk neemt daardoor toe.

  • U creëert een veilige werkplek - Een opgeruimde werkplek vermindert het risico op ongevallen en letsel. Obstakels en gevaren zijn namelijk in stap één en twee van het 5S-model geïdentificeerd en geëlimineerd.

  • U voorkomt ziekteverzuim - Dankzij goede hygiëne krijgen bacteriën en virussen minder kans om zich te verspreiden. U ervaart daardoor een afname in ziekteverzuim. De continuïteit binnen uw bedrijf wordt daardoor gewaarborgd, zelfs in het griepseizoen.

  • De klanttevredenheid wordt hoger - Doordat uw productiviteit toeneemt. de kwaliteit van uw werk hoger wordt en de continuïteit is gewaarborgd, kunt u betere service leveren aan uw klanten. Hiermee versterkt u uw reputatie en creëert u ambassadeurschap onder uw doelgroep.

Aan de slag met het 5S-model? Start met een reinigingsplan

Wilt u zeker weten dat uw kantoor niet alleen opgeruimd is, maar dat deze ook optimaal gereinigd blijft en representatief oogt voor personeel en bezoekers? Stel dan een professioneel reinigingsplan op voor uw organisatie. Onze adviseur komt graag bij u langs voor een kosteloze audit waarin u ontdekt hoe u uw bedrijfsruimte optimaal reinigt en welke milieuvriendelijke reinigingsmiddelen u hiervoor kunt gebruiken.

Audit aanvragen