,

Goede bedrijfshygiëne: 5 tips en adviezen

Goede bedrijfshygiëne is essentieel voor uw organisatie. De regels hiervan verschillen echter sterk per sector. Zo krijgen food-bedrijven te maken met de HACCP, terwijl voor non-food-bedrijven minder duidelijke regels zijn. In dit artikel leggen wij u uit welke hygiëneregels u als organisatie altijd in acht dient te nemen, ongeacht of u wel of niet actief bent in de foodsector. 

Goede bedrijfshygiëne: zo maakt u een reinigingsplan 

Om de ruimtes in uw bedrijf schoon en fris te houden, kunt u niet zonder een goed reinigingsplan. In zo’n reinigingsplan staat omschreven wat er moet worden gereinigd, hoe vaak dit moet gebeuren, welke middelen daarvoor nodig zijn en wie verantwoordelijk is voor het uitvoeren van dit plan. Om u hiermee op weg te helpen, leggen wij u hieronder uit wat de belangrijkste regels zijn voor goede bedrijfshygiëne. 

1. Reinig dagelijks uw vloeren en oppervlakken

De vloer van een bedrijfspand raakt doorgaans het snelst verontreinigd en moet daardoor ook het vaakst worden schoongemaakt. Dat komt omdat er dagelijks mensen met hun schoenen over de vloer lopen. In veel bedrijfshallen en magazijnen rijden er ook heftrucks en andere voertuigen rond. Of worden er spullen en pallets opgeslagen die voor vervuiling zorgen. Denk daarbij aan stof, modder, zand, plastic, papier, voedingsresten en andere soorten vervuiling. 

vloer magazijn

Om uw pand hygiënisch te houden, is het reinigen van de vloer daarom een belangrijk aandachtspunt. Dat geldt voor magazijnen, maar ook voor hotels, scholen, ziekenhuizen, restaurants, kantoorpanden, beursvloeren en diverse andere locaties. Hoe u de vloer schoonmaakt, hangt af van de omvang van de vloer en het type vloer. U kunt hiervoor het beste een schrobzuigmachine gebruiken. Deze machines ondersteunen u bij een snelle, efficiënte, duurzame en ergonomisch verantwoorde reiniging.

2. Bespaar tijd en geld met automatisering

Wilt u uw reinigingsplan zo efficiënt mogelijk inrichten en hier tegelijkertijd zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn? Dan is het raadzaam om uw reinigingsplan zoveel mogelijk te automatiseren. Er zijn twee manieren om dat te doen. Allereerst is het verstandig dat u een schema opstelt waarin op vaste tijden staat gepland wie welke schoonmaakdiensten uitvoert en wat het gewenste resultaat is.  

Ten tweede kunt u ervoor kiezen om het reinigingsproces zelf te automatiseren. Dit doet u door gebruik te maken van reinigingsmachines. Deze zorgen dat uw vloeren en oppervlakken sneller worden gereinigd. Ook geeft dit een veel hygiënischer resultaat dan wanneer u dit met de hand doet. 

Bekijk onze reinigingsmachines

3. Kies voor duurzaam en milieuvriendelijk

Het is vandaag de dag niet meer nodig om vervuilende, chemische schoonmaakproducten aan te schaffen. Wist u bijvoorbeeld dat moderne reinigingsmachines over ec-H2O-technologie beschikken, waardoor ze met enkel water (en zonder schoonmaakmiddel) tot een geweldig reinigingsresultaat komen? En wist u dat de meeste van deze machines ook nog eens elektrisch worden aangedreven, waardoor u geen diesel of LPG meer nodig heeft als brandstof? 

Schrobmachine duurzaam en milieuvriendelijk

4. Voorkom griep en corona met een handdesinfectiezuil

Het griepseizoen kost werkgevers jaarlijks enorm veel geld. Een absente werknemer is al gauw meerdere dagen ziek omdat die koorts en verkoudheidsklachten heeft. Hieronder vindt u een overzicht van de kosten waarmee u te maken krijgt:

  • 13.2% van uw personeel valt jaarlijks uit met griep, verkoudheid of corona.
  • Een zieke werknemer is gemiddeld één volle werkweek per jaar absent.
  • Dit kost u als werkgever gemiddeld 223 euro per dag.

Zoals u ziet, zijn deze kosten zeer ongunstig voor werkgevers. Gelukkig kunt u een dergelijke kostenpost terugdringen en uw personeel een veilige, hygiënische werkomgeving bieden. Dit bereikt u met de nodige preventieve maatregelen op het gebied van bedrijfshygiëne. Een goede eerste stap is het plaatsen van handdesinfectiezuilen in uw bedrijf. Deze kunt u bijvoorbeeld plaatsen bij de ingang voor bezoekers en personeel, maar ook in het magazijn of in andere bedrijfsruimtes zoals vergaderzalen en lunchruimtes.  

SCJ handdesinfectie kantine

WALO levert desinfectiezuilen die speciale pompjes bevatten met daarin ontsmettende handgel die de huid niet uitdroogt. Dit werkt over het algemeen een stuk beter dan goedkope handgel die u in de winkel haalt. Ook voorkomt dit uitdroging van de huid, kloven tussen de vingers en andere vervelende klachten.  

Deze handdesinfectiezuilen zorgen ervoor dat bacteriën en virussen minder kans krijgen om zich te verspreiden onder uw personeel en uw klanten. U zorgt er hiermee voor dat de uitval van personeel door griep of corona significant wordt teruggedrongen. 

5. Stel samen met WALO een reinigingsplan op 

WALO helpt u graag om uw reinigingsplan te automatiseren en te verduurzamen. Dat doen we door samen met u te kijken wat er nodig is om de bedrijfshygiëne in uw pand te waarborgen. Wij bevelen u daarbij aan welke taken u moet uitvoeren, hoeveel tijd dat in beslag neemt, welke middelen u nodig heeft en of u baat heeft bij het kopen of huren van reinigingsmachines. 

Vraag via onderstaand formulier om vrijblijvend advies.

{{ errors.first("form1.field_1") }}
{{ errors.first("form1.field_3") }}
{{ errors.first("form1.field_2") }}
{{ errors.first("form1.privacy") }}