,

Hygiëne op kantoor: 7 tips van een expert

Sinds de coronacrisis is er meer aandacht voor hygiëne op kantoor. Toch zijn veel bedrijven zich nog steeds onvoldoende bewust van het belang hiervan. Er is daarnaast vaak onvoldoende kennis over hoe de kantoorhygiëne kan worden verbeterd, zoals bijvoorbeeld met het 5s-model. Wij besloten de hygiëne-experts van WALO om advies te vragen. Dat leidde tot 7 waardevolle tips die voor elk kantoor. 

1. Ontdek waarom kantoorhygiëne belangrijk is 

Iedere ondernemer weet dat hygiëne op kantoor belangrijk is. Maar waarom precies? Daar zijn vele redenen voor te noemen. Zo leidt een opgeruimde en schone werkplek tot een hogere productiviteit en tot meer werkplezier. 

Maar er is een belangrijkere reden: een schoon kantoor leidt namelijk tot minder ziekteverzuim. Dat levert u de nodige voordelen op. Zo kost een zieke werknemer u per dag zo'n 223 euro. Tel daarbij op dat gemiddeld 13% van de werknemers zich jaarlijks ziekmeldt met griep of verkoudheid en gemiddeld een week afwezig is. 

De financiële gevolgen hiervan zijn schrikbarend. Landelijk lopen deze kostenposten op tot wel 100 miljoen euro. Elk bedrijf kampt met hoge kosten voor ziekteverzuim, ook uw organisatie. Een ziek personeelslid wordt immers niet alleen doorbetaald, maar levert ook geen resultaat en productiviteit. 

ziek personeelslid

Door de juiste hygiënemaatregelen te nemen, kunt u ziekteverzuim met enkele procenten terugdringen. Dit is goed voor de gezondheid van uw werknemers, voor de continuïteit van uw bedrijfsprocessen en voor de financiële gezondheid van de organisatie. 

2. Stel een professioneel handhygiëneplan op 

Een van de belangrijkste onderdelen van een schone en veilige werkvloer, is handhygiëne. Bacteriën en virussen worden overgedragen via de handen en komen zo op deurposten, computermuizen, toetsenborden, koffiemachines en andere plekken terecht. Dit is een van de belangrijkste oorzaken van besmettingen onder personeel. 

U kunt dit tegengaan door een zogenaamd handhygiëneplan te ontwikkelen. Dit wordt ook wel een hygiënewerkplan genoemd. Het opstellen en uitvoeren van zo'n plan is gelukkig niet ingewikkeld. Zo maakt u al een belangrijke eerste stap door een handdesinfectiezuil bij de ingang van uw kantoor te plaatsen. U kunt deze zuil eventueel ook plaatsen bij de kantine of op elke afdeling. 

handreiniger kantine kantoor

Een andere stap die u kunt zetten is uw personeel aan te moedigen om de handen niet alleen te wassen, maar deze ook te desinfecteren en te verzorgen. Hier zijn diverse professionele producten voor beschikbaar. Deze kunnen worden opgehangen in de keuken van het kantoor of in een flesje op de bureaus worden geplaatst. 

3. Maak oppervlakten elke dag schoon (en desinfecteer ze) 

Het reinigen van de oppervlakten op uw werk is een belangrijk onderdeel van hygiëne op kantoor. Onder oppervlakten verstaan we vloeren, kasten, bureaus, lunchtafels, keukenbladen en sanitair. Het is essentieel dat deze dagelijks worden schoongemaakt en dat hier de juiste middelen voor worden gebruikt. 

Een sopje doet vaak al veel goeds, maar soms is het ook nodig om desinfecterende middelen te gebruiken. Zeker wanneer het gaat om de reiniging van computermuizen, toetsenborden en andere attributen die door uw personeel worden aangeraakt. Ook deurknoppen hebben grondige reiniging nodig. 

kantoor oppervlakken reinigen

Veel kantoren hebben een schoonmaker of schoonmaakbedrijf in dienst. Deze facilitaire professionals zijn vaak heel bedreven in hygiënemaatregelen voor op kantoor. Vraag hen gerust wat hun aanpak is om hier meer over te weten te komen. 

4. Laat uw personeel niet achter het bureau eten 

Soms is het druk en chaotisch op kantoor. Dat leidt ertoe dat personeel achter hun bureau eet en zo tijdens het lunchen kan doorwerken. Klinkt als een goede oplossing, maar voor de hygiëne is het niet goed. Broodkruimels blijven bijvoorbeeld achter in het toetsenbord of op het bureau, waardoor bacillen en bacteriën zich makkelijk verspreiden. 

U kunt er beter voor kiezen uw personeel altijd in de kantine te laten lunchen. De kantine kan vervolgens na de lunch meteen worden gereinigd met de juiste schoonmaakmiddelen. Ook kan de ruimte dan worden gestofzuigd, zodat deze weer helemaal klaar is voor de volgende dag. 

5. Zorg voor voldoende ventilatie 

Als corona ons iéts geleerd heeft, is het wel dat ventilatie van groot belang is. Dat geldt ook voor uw kantoor. Ventilatie zorgt voor frisse en gezonde lucht. Dit is bevorderend voor de gezondheid van uw personeel. Bovendien verkleint het de kans op de verspreiding van bacillen en bacteriën. 

kantoor ventileren

Frisse lucht is niet alleen hygiënisch, maar maakt uw personeel ook een stuk productiever. U kunt dit zien als het equivalent van ‘een frisse neus halen’, maar dan tijdens het werk. Is het koud buiten? Dan is het logisch dat u niet de hele dag de ramen opent. Wel is het in zo'n geval slim om minimaal tweemaal per dag tien minuutjes te ventileren. Dit kan vlak voor en vlak na het werk, maar ook in de pauzes. 

6. Stuur aan op een positieve gedragsverandering 

Een onderschat onderdeel van hygiëne op kantoor is het creëren van een positieve gedragsverandering onder uw personeel. Bij WALO zijn we al tientallen jaren actief in de hygiënesector en zeggen we dit uit ervaring. Wij zien vaak dat bedrijven hun uiterste best doen om hygiënisch te werk te gaan, maar dat het personeel hier onbewust niet voldoende aan meewerkt. 

Soms betekent dit dat er een gedragsverandering nodig is. Dat begint bij bewustwording. Dit bereikt u door uw personeel uit te leggen dat hygiënisch werken de kans op ziekte verkleint en dat dit weinig tot geen moeite kost. Zo helpt het al enorm als personeelsleden de juiste richtlijnen voor handhygiëne toepassen en als ze hun bureau goed schoonhouden. 

Lees gerust ook ons artikel over de vijf momenten van handhygiëne. Hierin vindt u van A tot Z hoe de handen op de beste wijze gereinigd en verzorgd kunnen worden. 

7. Stel een professioneel hygiëneplan op 

Wilt u de hygiëne op kantoor in één keer goed aanpakken? Dan kunt er het beste voor kiezen om een volwaardig hygiënewerkplan op te stellen. WALO helpt u hier graag bij. We gaan vrijblijvend met u in gesprek over de mogelijkheden en komen zo nodig langs voor een audit en een inventarisatie. Op basis daarvan bepalen we samen met u wat uw bedrijf nodig heeft om hygiënisch te werken en ziekteverzuim terug te dringen. 

Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan via onderstaand formulier een vrijblijvend adviesgesprek aan. We kijken ernaar uit om u van dienst te zijn! 

{{ errors.first("form1.field_1") }}
{{ errors.first("form1.field_3") }}
{{ errors.first("form1.field_2") }}
{{ errors.first("form1.privacy") }}